Valtuustokausi 2021-2025
Meidän Outokumpumme 2021–2025
Seuraavaan valtuustokauteen lähdemme positiivin ajatuksin. Kaupungin talous on kohentunut, mutta tarvitsemme edelleen viisaita ja rohkeita päätöksiä turvataksemme kaupunkimme valoisan tulevaisuuden.
1. Hyvä ilmapiiri on paras vetovoimatekijä. Luomme positiivista ilmapiiriä, teemme hyvää yhteistyötä ja rakennamme myönteistä keskustelukulttuuria. Jaamme hyviä asioita kaupungistamme ja puhumme toisistamme kunnioittavasti.
2. Hyvinvointia kaikille. Lapsiperheet ja nuoret tarvitsevat tukea, mutta miten teemme Outokummusta hyvän paikan myös vanheta? Miten turvaamme ikääntyvien ihmisten palvelut? Teemme jo paljon ennaltaehkäisevää vanhustyötä, mutta myös uusia ratkaisuja tarvitaan esimerkiksi palveluasumiseen. Myös muuttuvassa sotekentässä outokumpulaisten edunvalvontaa todella tarvitaan!
3. Toimivat verkkoyhteydet. Korona-aika käänsi katseet maakuntiin; asumisen väljyys ja monipaikkaisuus nostivat arvoaan. Kaupunkimme tulee aktiivisesti edistää valokuituhankkeita kaupungin joka kolkkaan. Maaseudun vetovoima on tällä hetkellä nousussa ja se meidän täytyy kääntää nyt eduksemme. Olemme loistava etätyöpaikkakunta – kunhan vain netti toimii!
4. Toisen asteen koulutuksen turvaaminen Outokummussa. Lukion kehittäminen ja sen säilyminen sekä ammattikoulutuksen monipuoliset vaihtoehdot lisäävät nuorten mahdollisuuksia paikkakunnallamme ja tuovat meille jopa uusia asukkaita.
5. Outokumpu – hyvä paikka työskennellä, elää ja yrittää. Säilyttääksemme hyvän palvelurakenteemme, tarvitsemme työpaikkoja ja yrityksiä. Työ lisää elämisen edellytyksiä sekä yksilölle että yhteisölle. Siksipä kaupungin täytyy aktiivisesti hakea ratkaisuja työttömyyden vähentämiseen ja toisaalta myös pitää yllä ja luoda yrittäjäystävällistä toimintaympäristöä. Työikäisillä ihmisillä on usein myös lapsia ja heitähän me myös kaupunkiimme tarvitsemme!
6. Vetovoimatekijät nähdyksi ja kuulluksi. Outokummun kaupungin markkinointi on avainasemassa siinä, miten hyvin saamme vetovoimatekijöitämme esille. Markkinoinnin tulee olla johdonmukaista ja hyvin suunniteltua. Olisiko paikallaan jopa palkata markkinoinnin ammattilainen tätä tehtävää hoitamaan?